התנדבות בחרום
פעילות מתנדבים בקהילה
תנועת של"מ - שרות לאומי למבוגר הינה תנועה עממית להתנדבות, הפונה לכל מי שפורש ממעגל העבודה ומציעה לו להשתלב
במגוון תחומי עשייה התנדבותיים בקהילה.
רקע
הגדרות רבות למצבי חרום, בהם נדרשת פעולה מידית שבלעדיה יוחמר המצב עד כדי סיכון ממשי לנפש ולרכוש והיוצר חוסר איזון
בין הצרכים הנדרשים למענה והמשאבים הזמינים.
אילו הם מצבי החירום:
אקלים : רעידת אדמה , סופה/סערה , שטפון/הצפות , מפולות , התפרצות וולקנית.
בריאות : מגפה , משבר מים.
תקלה בכור גרעיני.
מתקפת סייבר.
אט"ה – אירוע טוקסיקולוגיה המוני , כגון -דליפת חומרים מסוכנים.
אירוע חרום משמעותי בשגרה , הפוגע בחיי השגרה :
• שריפה.
• תאונה רבת נפגעים.
בטחוני :
• מלחמה כוללת במספר חזיתות.
• מלחמה זירתית.
• ימי קרב – מתקפת טילים.
לכל אחד ממצבי החירום הנ"ל, יש ארבעה שלבים מרכזיים שישפיעו על דרכי התגובה של הגוף המסייע
השלב הראשון - הלם ראשוני, בלבול, שאלות רבות ומעט תשובות,
השלב השני - התארגנות ספונטנית וטפטוף של פתרונות המשתנים ומשתכללים תוך כדי התקדמות
השלב השלישי - תכנית עבודה סדורה ומקיפה במידת האפשר
השלב הרביעי - סיום (+ לקחים) וחזרה לשגרה.
מצבי חרום מעמידים במבחן את החוסן הנפשי ואת יכולת ההתמודדות של הפרט ושל החברה.
אנו מתכוננים למצבי חרום על בסיס הידע והניסיון שלנו ממצבי לחץ קודמים, אך טבעם של מצבי לחץ שהם
מביאים עימם משתנים חדשים שלא תמיד נוכל לזהות מראש.
אנו כמדינה וכחברה עתירי ניסיון בהתמודדות עם מצבי חרום שונים. הניסיון המעשי והידע התיאורטי מלמדים
אותנו שככל שנוכל לצפות את האירועים ואת מאפייניהם כך נוכל להיות מוכנים אליהם בצורה טובה יותר.
תכנית החרום של תנועת של"מ תעסוק בשני תחומים:
1. תמונת מצב – בדיקה ומעקב לגבי מצבם של מתנדבי של"מ במצבי חרום. נדרשת הערכת מצב מתמשכת (יום יומית)
2. שימור מתנדבים - מציאת דרכים לשימור המתנדבים ולהמשך פעילותם בכלים ובדרכים שיתאימו למצב שנוצר ולאפשרויות
המתנדבים לפעול במצב החדש, התנדבות מהבית ו/או התנדבות בסביבה הקרובה.
קהלי היעד:
1. מתנדבים פעילים בסניפי תנועת של"מ בישובים
2. מתנדבים חדשים שמגויסים לשעת חירום
גורמים מקדמים :
• המבנה הארגוני של תנועת של"מ – מבנה של מניפה מהנהלת התנועה ועד מתנדבי הקצה
• הניסיון של תנועת של"מ בהפעלת תכניות ארציות
• מרכז הדרכה מקצועי שמייצר תכנים רלוונטיים לכל צורך
• מערכת תמיכה טכנולוגית של מתנדבים
• הידע וניסיון החיים של המתנדבים יוכל לשמש משאב חיוני ולרלוונטי בקהילה ובארץ
• דרכי תקשורת קיימים עם מתנדבים : קבוצות ווטצאפ (ארציות, מחוזיות, יישוביות, לפי תכנית) שיחות טלפוניות, שליחת מיילים.
גורמים מעכבים :
• ידע של המתנדבים בתחום הטכנולוגיה
• הצוותים המובילים את התנועה גם הם בגיל הסיכון ולכן יש צורך להיעזר בקהילה.
תכנית עבודה להפעלת של"מ בזמן חרום
|
נושא |
פעילות |
תמונת מצב |
1 |
הקמת מערך ארגוני |
הנהלת התנועה תמנה רכז חרום ארצי |
|
2 |
|
הרכז המחוזי יקבל מנוי ויעבור הכשרה כרכז בחרום |
|
3 |
|
כל יישוב ימנה רכז חרום יישובי שיוביל מוקד יישובי |
|
4 |
שימור מתנדבים במצבי חירום |
בניית תכנית הדרכה לשימור והעצמת מתנדבים במצבי שיגרה ומצבי החירום |
|
5 |
|
בניית תכנית הדרכה טכנולוגית לחיבור המתנדבים לטכנולוגיה |
|
6 |
|
בניית שאלון בגוגל דוקס לכל המתנדבים שיבדוק צרכים וכן נכונות להתנדב במצבי חירום |
|
7 |
|
הכנת תשתית באתר של"מ למצב חרום |
|
8 |
|
יצירת תשתית של מועדונים וירטואליים המופעלים מהבית וכוללים מגוון גדול של פעילויות המותאמים למתנדבי |
|
9 |
|
יצירת שותפויות על מסגרות שונות ביישוב לטובת תמיכה במתנדבים |
|
10 |
|
אשכולות שיח – יצירת קפסולה של 20 איש בקבוצת ווטצאפ, לחיבור ומידע |
|
11 |
|
חיבור למיזמים ארציים של החברה למתנ"סים |
|
12 |
הדרכה והנחייה לפיתוח תכניות הדרכה והתאמתן למצבי חירום |
בשיטת המניפה - הדרכה לרכזי הדרכה מחוזיים, שיעבירו לרכזים היישוביים. הדרכה לרכזי תכניות ואלה ינחו את המתנדבים. |
|
13 |
מענים טכנולוגיים למתנדבים
|
הכשרת מנחים להעברת מפגשי הדרכה בזום, מתן מענה פרטני למתקשים. |
|
14 |
התאמת תכניות קיימות למצב חרום |
זה"ב בגן |
|
15 |
|
של"מ בחינוך |
|
16 |
|
קהילה מטיילת |
|
17 |
|
שיחון של"מ |
|
18 |
פתוח תכניות חדשות |
מוקדים יישוביים לסיוע לקשישים |
|
19 |
|
המתעדים |
|
20 |
|
סבאבאלנד – קייטנת סבים וסבתות |
|
21 |
|
הסיפור שלי – קורסים למספרי סיפורים בקהילה |
|
22 |
בניית מאגר יוזמות בקהילה |
מכרה של"מ |
|